Provider tarieven

Welke keuze moet je nu precies maken?

Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen met een abonnement maandelijks teveel betalen voor hun abonnement. Het totaal bedrag wat per jaar teveel wordt betaald loopt alles bij elkaar opgeteld in de vele miljoenen. Het vreemde is dat, ondanks de groeiende concurrentie onder de providers, gebruikersteveel blijven betalen. Voor iedereen die een abonnement zoekt moet het tegenwoordig wel heel raar lopen wil je niet precies vinden waar je naar op zoek bent. Maar hoe kun je nu voorkomen dat je het verkeerde abonnement afsluit?

Op zoek naar de beste deal  

Wanneer je een nieuwe mobiele telefoon nodig hebt zijn er eigenlijk twee belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden: de GSM zelf en het tarief. Wanneer je al een bepaald type en merk telefoon op het oog hebt wordt het een stuk eenvoudiger om een abonnement met een voordelig tarief te vinden. Er zijn tegenwoordig op internet heel veel hulpmiddelen te vinden die je met deze keuze kunnen helpen.   Wanneer je uiteindelijk de telefoon hebt gevonden die je wilt hebben kun he vaak naar de GSM pagina van die betreffende website toegaan. Op deze pagina’s is vaak een overzicht samen te stellen waarin je de contractduur en kosten van de verschillende abonnementen kunt bekijken. Je kunt ook nog onderscheid maken in datalimieten, internet toegang, aantal SMS’jes, etc. Dus wat ook je eisen zijn, alles is te vinden! Welk tarief voor jou het beste werkt kan even zoeken zijn. Wellicht bel je in de ene maand wat meer dan in een andere maand of stuur je in de ene maand wel meer SMS’jes dan in een andere maand. We zien ook steeds meer “flexibele” abonnementen. Met deze abonnementen kun je vaak maandelijk een aanpassing doen en het abonnement aanpassen naar je eigen wensen.

Maandelijkse kosten of Pre-paid?  

Bij een abonnement betaal je vaak maandelijks een vast bedrag voor een bepaald aantal minuten en een bepaald aantal tekstberichten, ook wel een “bundel” genoemd. Zolang je binnen je “bundel” blijft zul je geen extra kosten hoeven te betalen. Wanneer je meer gaat bellen zullen de minuten die buiten je bundel vallen apart in rekening worden gebracht.   Bij pre-paid abonnementen moet je als het ware vooruit betalen. Dit tegoed kun je dan opbellen. Zodra dit tegoed op is moet je het weer aanvullen. Voordeel van deze methode is dat je precies weet hoeveel je uitgeeft aan mobiel bellen. Dit is dan ook vaak de rede dat gebruikers kiezen voor een pre-paid.

Hoe is een tarief opgebouwd?

Er zitten veel elementen in een mobiel tarief, zowel minuten en tekstberichten uit de bindel als email  en data applicaties.

Bundel minuten

Bij de meeste abonnementen zit een bundel, de hoeveelheid aan minuten en tekstberchten er in deze bundel zitten is afhankelijk van het bedrag dat je maandelijks betaald. Veel zakelijke abonnementen bieden de mogelijkheid om collega’s onderling gratis te laten bellen.

Bundel tekstberichten

Net als bundel minuten hebben de meeste maand abonnementen een vast aantal tekstberichten in de bundel zitten. Vaak zijn deze bundels uit te breiden met extra berichten voor een gerduceerd tarief.

Data Bundel

Wanneer je internet op je mobiele telefoon gebruikt om websites te bezoeken, muziek te luisteren of videos te bekijken gerbuikt je data. Wanneer je ene telefoon hebt die veel opties heeft en waar je meer mee kunt doen dan alleen bellen en SMS’en loont het vaak om een data bundel aan te schaffen.

International bellen

Vanuit het buitenland bellen met een standaard bundel is vaak erg prijzig. Wanneer je van plan bent om veel vanuit het buitenland te gaan bellen kun je vaak ook uit abonnementen kiezen die een goedkoper internationaal tarief rekenen.

Contractduur

De contractduur van mobiele abonementen verschillen nog al. Wanneer je graag de allernieuwste mobiele telefoon wilt hebben loont het om een abonnement voor 12 maanden af te sluiten. Door de relatief korte duur van dit soort abonnementen kunnen gebruikers die hiervoor kiezen na een jaar alweer een nieuwe telefoon uitzoeken. Alle providers bieden deze 12 maanden durende abonnementen aan.   De meest voorkomende looptijden voor abonnementen zijn 18 maanden of 24 maanden. Voordeel van het aflsuiten van een langer lopend abonnement is dat de maandelijkse kosten en bel tarieven vaak lager zijn. Een ander voordeel is dat de GSM zelf vaak goedkoper is en vaak zelfs helemaal gratis. Uiteraard heb je dan niet elk jaar een nieuwe telefoon en is het bij het kiezen van het juiste abonnement maar net wat je eigen wensen zijn.